Lågarö1

Välborstade och lite grånade gubbar. Fallskärmsjägare 201 Larsson och 204 Olsson framför den påbörjade Friggeboa.

.

Gôtt Mos i Roslagen

När jag anländer till Norrtälje minns jag mitt första besök här. En vacker sommardag i slutet på 1950-talet stannar vi till under en biltur med några släktingar. Mitt i stan står ett riktigt flygplan, Konditori DC-3, där vi tar oss en fika vilket naturligtvis blev en mäktig upplevelse för en nyfiken tioåring. Händelsen har etsat sig fast i mitt minne. Idag visar det sig att fiket sedan länge är stäng, men DC 3:an finns kvar om än flyttad, renoverad och uppställd på ny plats.

Kentha (204 Olsson) hämtar mig på busstationen. Vi ska tillbringa några dagar på hans sommarställe på Rådmansö där jag lovat hjälpa till med det senaste arbetet. Projektet är en Friggebod som ska fungera som verkstad framöver eftersom den nuvarande är för liten och behövs för andra ändamål. Ett sant nöje att bistå en god vän och gammal fallskärmsjägare, dessutom är Kentha en genuin Frölundavän vilket tveklöst är till hans fördel och visar på ett gôtt hjärta och bra omdöme.

Att du förbättrat ditt omdömet under åren Kentha står helt klart. Ett vagt minne om motsatsen är från Kiruna 1971 när du (för det var väl du?) hemkommen en sen kväll tog det drastiska beslutet att klättra över vårt sylvassa staketet i stället för att promenera genom den öppna porten (för den oinvigde kan nämnas att vi hade ständig nattpermis). Som väl var gick det bra för dina ädlare delar men brallorna tog ju rejält med stryk…

Efter en god middag på söndagskvällen bestående av Bittans utsökta köttbullar, mos på mandelpotatis samt sås på görgoa trattkantareller, struntar vi i partiledardebatten på STV:s Agenda och istället löser vi världsproblemen själva över några glas vin. Under värdiga former, om än med skilda åsikter ibland, avhandlar vi ett flertal viktiga ämnen och avslutar med att spåna om överlevnad, åldrande och pensionering. Här kan noteras att under de följande dagarna fick jag mitt kaffe serverat i en röd kopp medan Kentha själv såg till att alltid få en blå. Hur tänkte du då egentligen Kentha….? 🙂

Resvirket och takstolarna hade Kentha tillsammans med svågern PA redan fixat, så på måndagsmorgonen börjar vi spika råspont som tak. Under veckan fixas sedan dörr, fönster och delar av den liggande panelen under mycket tjöt och muntra skratt. Härligt käk, sval öl och stenugnsbakat bröd från Södersviks bageri förgyller våra dagar och långa avslappnande kvällar. Vi gör också ett tappert försök att lura ut 203 Oppen, men då han befinner sig i Portugal blev det inte möjligt. Synd!

På fredagen är det dags för min hemfärd. Dom 300 hästarna under huven på Q7:an morrar till när Kentha trycker plattan i botten och vi susar fram mot busstationen i Norrtälje. Nostalgiska tankar om en vältrimmad lila PV gör sig påminda. Hösten 1970 i Karlsborg, med Kentha som pilot, tog den oss förutom till systembolaget i Hjo till allehanda platser och tillställningar. Av oss en mycket omtyckt PV men tidvis inte lika omtyckt av lokalbefolkningen och våra befäl.

Några gemytliga dagar är över för denna gång. En blå nagel på vänster tumme och en kraftigt ömmande högeraxel är visserligen bevis på idogt arbete, men det där med spikpistol kanske inte är så dumt i alla fall Kentha…

.

Kalleborg den 15 oktober 2013

201 Svante

 

.

Några kommentarer

.

228 Björnström

Moss. Jo, jag ”flög” också några ggr. till Stockholm med PVn. Man fick leta efter fortsättningen på den liggande hastighetsmätaren i handskfacket till höger.

Mvh//HB

135 Kréjci

Hej Svante – och tack för nytt trevligt livstecken!

Själv är jag och min Lisa ute och rullar på de marockanska vägarna i en husbil, så nyheter från Svedala är välkomna i alla former. Om du och övriga vill följa, ta del av resan, så går det bra via bloggen petkre.wordpress.com som du gärna får sprida vidare till övriga krigare.

kram från peterk och 30 grader på en camping vid havet utanför Agadir

.

.

.

Lågarö2

Bittan och Kenthas både vackra och trevliga sommarställe på Lågarö Örn

.

Lågarö3

Friggebod under uppförande

.

Första luckan på andra pluton

Delar av första luckan på andra pluton med 204 Olsson längst ut till höger och jag själv längst ut till vänster anno 1970

.

.

FJS-märke 1970