.

Vinterutbildning 2011

Så var den första vinterutbildningen med våra nyanställda soldater vid 1:a FskJ Plut till ända. Med hänsyn till tidigare utbildningsståndpunkt hos personalen så har tjänsten bedrivits på 3 täter. De mest rutinerade vinterrävarna har utbildats i snöskotertjänst. De näst mest rutinerade har haft grundläggande vinter tjänst, och de värsta ”färskingarna” har haft grundläggande fallskärmsutbildning.

Vi tillbringade endast 3 veckor i Kiruna denna vinter vilket har mer med försvarets ekonomi än behovet av vinterutbildning att göra. Den tiden då vi tillbringade tiden från mitten av december till början av april är förbi, då det innebär helt andra kostnader med fast anställd personal, jämfört med värnpliktiga.

Veckorna 8,9,10 bjöd inledningsvis på utmärkt vinterväder. Klart och tidvis mycket kallt med temperaturer ned mot -30 grader. Många personliga köldrekord kunde noteras och många fick lära sig hur vita fläckar i ansiktet ser ut på riktigt. Även snöföret var bästa tänkbara under första perioden. Meterdjup riktigt lös snö som gjorde klart för var och en vikten av att ha ordning på sina skidor och bindningar. Under senare delen av utbildningen var vädret mildare med temperaturer runt -10 och tidvis hård vind.

Grundläggande vinterkursen innefattade förutom grundläggande patrulltjänst med skidor och pulka, även olika förläggnings former, en längre marsch samt stridsutbildning. Alla deltagare hade god utbildningsståndpunkt i barmarkstjänst och kunde snabbt ta till sig den nya miljön vilket ledde till en god utvecklingskurva.

Fallskärmstäten gjorde sin markträning som vanligt i Karlsborg och genomförde hoppningen i Kiruna. Fällningsplatser var både Kalixfors och Kurravaara. Hoppveckan började med rött väder då vinden blåste gränsvärden. Detta fick bl. a arméinspektör general Berndt Grundevik erfara då han hoppade som drivare. Efter att ha draggat ca en kilometer över landningsplatsen var det en märkbart tagen general som kunde konstatera att han hade kompletterande utbildningsbehov i att bärga metod 3!

Roligast för mig som PlutC med årets vinterutbildning var dock den utvärdering som jag fick av skoterinstruktörerna. Dom var mycket nöjda med mina soldater och hade aldrig tidigare haft någon kurs med så engagerade, positiva och hjälpsamma soldater. Det är sådant som gör livet som PlutC vid FJS lite lättare, i tider av stora förändringar!

.

// 221 LUN

.

.

Örnmarschen 2010

Så var 2010 års Örnmarsch avklarad, och jag lägger den till handlingarna som en av de blötare jag genomfört. Det hela började väldigt bra med en utsökt luftlandsättning på Karamossen. Myren var mindre blöt än vanligt, och samtliga lag hamnade perfekt i myrkanten. Återsamlingen skedde på rekord tid och samtliga patruller var på rull innan klockan var 10.

Redan under första marschpasset öppnade himlen upp och slutade inte läcka förän 23:15! Temperaturen var endast några grader över nollan och vid något tillfälle under kvällen övergick nederbörden till snöblandat. Under dylika förhållanden är det lätt att hålla god marschdiciplin, då det inte är någon som vill rasta längre än nödvändigt. Så här i efterhand får man ändå konstatera att vi hade tur med vädret, för hade det fortsatt att regna hela vägen till Perstorp hade det varit riktigt kärvt, även med mina mått mätt.

Väl framme i Perstorp klarades orientering och skytte av utan någon större dramatik. Till min glädje kunde jag konstatera att jag hade bättre tid på orienteringen än många av ungdomarna.

Det var första gången vi genomförde Örnmarsch med anställda soldater och jag kan konstatera att samtliga startande genomförde marschen på ett mycket förtjänstfullt sätt. Mest glädjande var att soldaterna som inte är grundutbildade hos oss visade sig värdiga uppgiften. Ett bra kvitto på att vi lyckats med rekryteringen och att det ännu finns dugliga män som vill bli Fallskärmsjägare.

En knapp vecka senare börjar nu blodblåsorna torka in och musklerna åter fungera normalt.

Närmaste tiden kommer Plutonen att gnuggas i sambandstjänst och strid. Nästa örnprov som stundar är 50 km skidor i Kalixfors- hoppas vi får bättre väder då!

Vid tangenterna:

221 Lundgren 93/94

.

.