Autosolen flödar i Gamla lägret (Bild från Lars-Åke, Fotogruppen)

.

DC-3 2011. Arbetsuppgifter mm.

 

UNDERHÅLL

Polering av flygplanet på ovansida vingar och flygplanskropp (synliga delar). Detta skall fixas någon lördag i slutet av april eller början på maj, då vädret förhoppningsvis är ok.

Anmäl er till mej eller till en kamrat, som har mitt e-mail eller telefonnummer/mobilnummer, så jag kan kontakta er när vi skall träffas och polera samt umgås.

En skylift bör hyras in när vi polerar upp noskon och cockpit.

Vi avslutar i fallskärmsjägaranda i goda vänners lag, med bastu och tilltugg på Skärmen. Sovplatser i befälsbaracken/skärmen, beror på antal. Ta med eget sovunderlag och sovsäck, om ni vill övernatta.

Jag förstår att 30 frivilliga jägare gärna ställer upp för att få hjälpa till så ”kärran är fit for fight” till sommaren, då vi visar upp DC-3an för allmänheten.

 

VÅRARBETE

Eventuell bättringsmålning och smådetaljer skall fixas, samt att näthyllorna skall monteras.

En ”stor” informationstavla på stativ som kan flyttas/placeras vid vägen eller närmare flygplanet. Tavlan upplyser om guidade turer, datum och tid för visning av DC-3an, eventuellt kan vi även tillverka några pilar, som visar ingången till flygplanet (man skall tydligt se att flygplanet är öppet för visning).

En ljudanläggning skall monteras i flygplanet, med högtalare, cd-spelare, och en cd-skiva, som är anpassad till dåtidens kommandon. När Guiden har förevisat och berättat om flygplanet och FJS och åhörarna sitter på bänkarna, avslutas visningen med att Guiden startar ljudanläggningen med en knapptryckning. En ny inspelning av motorljud och kommandon, från indelning, ilastning, sång, fottramp till gååååå, spelas in. Inspelningen tar en dag att utföra på plats. (foto/ljudgruppen. spelar in cd-n).

 

ÖVRIGT

25-årsstenen behöver ny spotlight, likaledes bronsstatyn ”Forsberg” som har för liten lampa och ofta går sönder. Det skall vara samma belysning som vid ”Sprängar-Jim” (Carl-Johan fixar!?).

 

ÅTERSTODEN

För vår DC:3a är underhåll, samt långsam komplettering av flygplanet av stor vikt.

 

TILL SIST

Malmslätt flygmuseum hämtar ca 10 stycken dubbla ”flygplansstolar” vid F-6 förråd (Curt-Erik ansvarar).

 

Skövde 2011-03-22.

Billy Finnborg

Projektledare DC-3

Tel. 0500-482211

Mobil. 0730-482202

.

.

.

Kortvågsradio Ra 190

.

Ra 190

 

Hej Svante,

Jag är sjuttio och på det sjutioförsta. Vilket inträffar om några månader. Jag ha tagit del av olika inlägg och uppskattar det.

”Kommer du ihåg när vi slängde Renström från piren, när vi hade vunnit……” . ” Fy fan vad härligt det kändes”. (Det har jag inte läst om – det finns viktigare saker att skriva om. Men det var viktigt för mig. Att mina fallskärmjägarbeväringar gjorde så.

Det var naturligtvis helt okey.

Det finns naturligtvis mycket att skriva om. Mycket är glömt, men de minnen man har blir starkare för varje år.

Jag var krigskompanichef för 2. Fskjkompaniet. Antar att det är en statshemlighet vad vi hade som uppgift. Uppgiften var naturligtvis fast spaning. Och det var inte i Sverige. Myrarna ser ju ut som de gör både här och där. Luftlandsättning – inga problem. Återsamlig åt väster mot mitten – inga problem. Egentligen hade inget varit något problem.

Utom Ra 190. Det var en kortvågsdradio.   När vi övade var det alltid för kort avstånd till yttre rymden. Jag hade inte så mycket förtroende för denna apparat. Vi övade oss med S1 i Uppsala. Vet inte hur det blev. Inte blev det bättre.

Senare har jag tänkt mig tanken, att vi skulle göra vårt jobb där borta till ingen nytta. Hemska tanke. Vi kan ju inte föra” fria kriget där borta”.

Detta är naturligtvis en djup filosofisk tanke. Det inträffade ju inte. Men jag är djupt skeptisk mot Ra 190.

Någon som har en annan uppfattning?

 

Löjtnant Renström

 

.


.

.

.

Hoppmästargruppen

Om Ni vill läsa om Hoppmästargruppen så klicka på länken här under så kommer Ni till en rapport där chefen, kapten Mikael Hågner, samt Adam Stålsmeden beskriver verksamheten.

.

Saint Michael skyddar oss

.

.

Karlsborgshälsningar

201 Svante

.

.